zaterdag 3 januari 2009

Een kattig mens



-Goedemiddag mevrouw mag ik u iets vragen?
-Ja hoor,dat is zeker naar aanleiding van mijn tv programma dat volgende week begint?
-Inderdaad, er wordt van u beweerd dat u katten temt.
-Zo zou ik dat niet willen uitdrukken meneer, ik noem mezelf kattenfluisteraar.
-Wat moet ik me daar dan bij voorstellen?
-Wel, als uw kat u niet begrijpt of u begrijpt uw kat niet dan kan ik u en uw kat nader tot elkaar brengen. Een soort Nearer my Cat to Thee,
-Hoe doet u dat dan?
-Ik communiceer met de kat en vertel hem bijvoorbeeld dat het niet aardig is om in de badkamer te gaan zitten wachten tot je uitglijdt in het bad over het stuk zeep dat erin is gevallen.
-Gebeurt dat zo vaak dan?
-Nou, niet zo vaak, wat vaker gebeurt is dat als u de ontbijttafel even verlaat de kat zich meester maakt van de plakjes zalm die u zo zorgvuldig op uw broodje hebt gedrapeerd.
Zo'n kat moet dan bijgebracht worden dat stelen niet mag en al helemaal niet van zijn eigen baasje of bazinnetje.
-Hoe communiceert u dan met zo'n kat?
-Daar heb ik een speciaal zintuig voor, een soort kanaal waarover ik met de kat kan spreken in kattentaal.
-Spreekt de kat dan ook terug?
-Ja, als de kat zich bv onheus bejegend voelt laat hij dat me weten.
-Onheus bejegend?
-Ja meneer alles staat of valt met bejegening , als u bijvoorbeeld zelf heerlijk zit te eten met een vriendin en u scheept uw kat af met een goedkoop blikje voer van de Aldi voelt hij zich onheus bejegend. Hij wil dan ook iets lekkers hebben. Maar hij kan dat niet tegen u zeggen dus gaat hij uit wraak in de gordijnen hangen of hij geeft uw lievelingsstoel een mooi rustiek uiterlijk.
En soms kotst hij het tapijt onder met zo'n air van: ik kots waar ík dat wil. Of hij pist met opzet naast de kattenbak Zo maakt hij duidelijk dat hij anders behandeld wil worden.
-En dat laat die kat u allemaal weten via die eh... kattentaal?
-Jazeker, en met een paar consulten is meestal de relatie tussen de kat en het baasje of bazinnetje weer hersteld. Behalve als er nog dieper liggende trauma's naar boven komen, dan wil het wel eens wat langer duren.
-Dieper liggende trauma's zoals?
-Ach, dat kan van alles zijn, een gevecht met een andere kat of hond, het vuurwerk tijdens de jaarwisseling of bijvoorbeeld vallen van grote hoogte. We hebben dan nog een therapiesessie of twee en dan ia het allemaal weer goed.
Maar u kunt dat allemaal zien in mijn tv programma. Dat begint volgende week vrijdag om 20.00 op rtl2.

1 opmerking:

Masjenka zei

Leuk stukje!
Je hebt dus een kattenkanaal, aha!
Wat doe je met een overaffectieve kat die aan je vingers zit te sabbelen en over je toetsenbord kwijlt wanneer je 's avonds rustig je comments wil plaatsen. Hoe maak je je kat wijs dat de cursor geen vlieg is? Problemen, problemen..