vrijdag 2 november 2007

Schizofrenie(4)

Begin oktober heb ik wat berichtjes op deze log gezet over schizofrenie. De reden daarvoor was dat ik een zoon heb met schizofrenie. Vrij snel na zijn eerste psychose is hij in bewaring gesteld door de politie en hij werd daarna gedwongen opgenomen voor 10 dagen.

De haldol die hij toen kreeg was voldoende om hem uit zijn psychose te helpen, maar je kon er natuurlijk donder op zeggen dat de tweede psychose zich snel zou aandienen.
Toen ik zag dat er graffiti stond op de muren van zijn flat wist ik dat het weer zover was.
Deze keer was het erger. Voordat de hulpverlening in beweging kwam had hij de flat ook aan de buitenkant helemaal volgespoten met graffiti waardoor hij ook nog uit zijn flat gezet werd.
Er werd een mobiel team bestaande uit een case manager en een psychiater op zijn 'case' gezet.
Hij kreeg een rechterlijke machtiging en verdween weer in het APZ, deze keer voor drie maanden.
Er werd geexperimenteerd met verschillende medicijnen waaronder Zyprexa en Semap.

Zelf vond ik dat er geen verbetering kwam in zijn toestand maar het mobiele team vond de tijd rijp om hem op zichzelf te laten wonen en hij kreeg een 2 kamerflat in Leidschendam. Ook dat duurde niet lang, hij betaalde zijn energierekening niet en weer werd hij uit zijn flat gegooid.
Hij had brand veroorzaakt door een kaars niet uit maken. Het was gelukkig niet ernstig maar wel genoeg voor de woningbouw om hem eruit te zetten.

Vier jaar heeft hij op straat gezworven tot hij werd opgenomen in het Centrum voor Intensieve Begeleiding in Monster.Er was onenigheid over de diagnose. De eerste keer was de diagnose paranoide schizofrenie en daarna werd het een ernstige borderlinestoornis.
Uiteindelijk kwamen ze in Monster tot de conclusie dat het toch schizofrenie was en hij werd opnieuw opgenomen in Voorschoten. Daar kreeg hij Risperdal en binnen drie maanden ging het de goede kant op. Dit is nu drie jaar geleden, hij woont in een begeleid wonen project, heeft het daar naar zijn zin en hij krijgt een minimale dosis onderhouds medicatie.

Het gaat zelfs zo goed met hem dat ze hem gevraagd hebben om op voorlichtingsavonden wat te vertellen als ervaringsdeskundige. Dat wil hij niet en gelijk heeft hij. Dat is erg confronterend.

Het is meer dan waarop ik heb durven hopen.

1 opmerking:

Ben Hoogeboom zei

Ja, het kan soms jaren duren. Ik heb ook vier voorbeelden gekend die lijken op je zoon: twee in Limmen, één in Alkmaar en nu weer één in Egmond aan Zee. Het komt dus vaak voor. Wij met z’n tweeën kennen al vijf voorbeelden.
Waarom dus dáár niet iets aan doen, in plaats van zeuren over filevorming of Schiphol?
En Risperdal is inderdaad een uitstekend medicijn. Bijna geen bijwerkingen ook. Ik kreeg het toen ik in 1997 in het ziekenhuis lag, met mijn eerste herseninfarct. Ik was zo enorm in de war, kon ook niet spreken - maar door de Risperdal klaarde het behoorlijk op. Twee jaar later kwam ik de vrouwelijke psychiater die me die Risperdal voorschreef tegen. Ik heb haar bedankt.