zaterdag 12 april 2008

Het verhoor, een verhaaltje voor bij de thee.

Dit is weer een verhaaltje dat we vanmiddag geschreven hebben. (a) ben ik (b) is Ben


(b) Gaat u daar maar zitten, mevrouw. Ja, Klem? Waar bel je vandaan? De Kamerlingh Onnesstraat. Nee, dat is goed. Die mevrouw hebben we hier, die zit nu tegenover me. Ja. Prima. Bel me maar als je iets hebt, Klem. Zo, mevrouw. Daar zitten we dan. U begrijpt wel waarom u hier gekomen bent, uw huis wordt op dit moment op verder bewijsmateriaal onderzocht. Laten we eerst maar even de noodzakelijke formaliteiten invullen op dit papier. Uw volledige naam, geboortedata, uw werkkring enzovoorts.

(a) Mijn volledige naam is Laetitia van Larixhof, ik heb geen geboortedata want ik ben maar één keer geboren en dat was, even denken hoor, op 9 maart 1967. Mijn werkkring? Tja ik ben een kleine zelfstandige. Ik verkoop zelfgemaakte hebbedingetjes.
Ik wil wel meewerken maar dan moet u mij toch even uitleggen waarom ik hier zit. Ik begrijp er helemaal niets van.

(b) Nieuws van Klem op de mobiele telefoon. Moment, mevrouw. Ja, Klem? Je hebt iets gevonden? Wat? Een paspoort. Welke naam staat erop? Laetitia van Larixhof. Mooi. Klem, gebruik ook je neus nog even. Ja, je neus. Waarvoor? Waar heb jij nou een neus voor gekregen? OM TE RUIKEN, SUFKONT!!! En bel me weer als je iets gevonden hebt.
Mevrouw, het spijt me dat ik zo uitbarstte, maar je moet je mensen soms drie keer in drie verschillende bewoordingen iets uitleggen. Waar waren we. Waarom u hier bent. In eerste aanleg omdat we een aangifte hebben ontvangen van uw buren. Die maken bezwaar tegen het begraven van kattenlijkjes in uw tuin.

(a) En waar word ik dan precies van beschuldigd? Kattenmeppen? Ja, als één van mijn katten overlijdt begraaf ik het lijkje in mijn tuin met een bordje erbij: Minet 1990-2004 Rust in Vrede of Josip 1921 2007 God hebbe zijn katteziel.
Is daar iets op tegen eeh hoe was uw naam zei u?
Mijn bovenburen lijden aan geestelijke armoede en ze zitten de hele dag uit te kijken of ze niets iets zien waarover ze kunnen zaniken en zeuren. Ze zijn denk ik jaloers op het feit dat ik van heel goede afkomst ben. Het zijn sensatiebeluste zeverende kleinburgerlijke mensen die niets na zullen laten om anderen in diskrediet te brengen. Als ik nou nog een hennepplantage in mijn achtertuin had, ja, dan hadden ze iets om over te zeuren.

(b) Nederhorst is de naam, mevrouw. Peter Nederhorst. We stappen nu over op een geheel ander onderwerp. U bent getrouwd geweest met een, dat moet ik even nakijken, hier heb ik het, een meneer Johan Terstengen van de Wal. Die meneer verdween op 18 augustus van het jaar 2001. Vertelt u me eens, mevrouw, heeft Johan inmiddels alweer iets van zich laten horen?

(a) Oh, meneer Nederhorst, u gaat nu uit een ander vaatje tappen? Ik heb mijn ex de bons gegeven omdat hij steeds in de billen kneep van de dienstmeisjes die wij hadden, en als hij het daar nou nog bijgelaten had...
Hij heeft ons laatste dienstmeisje zwanger gemaakt en uiteindelijk is hij er met haar vandoor gegaan. Good riddance, vond ik zelf. Ik heb daarna nooit meer iets van hem vernomen. En wat mij betreft hoor ik ook nooit meer iets van hem.
Maar als u nu toch bezig bent om mijn tuin om te spitten kunt wellicht ook zoeken of u daar zijn lijk vindt. Ik vind uw vraag overigens nogal insinuerend.

(b) Daar hebben we meneer Klem weer. Ja, Klem? Nederhorst hier. Je hebt niets geroken? En in de achtertuin? Ja, ga daar maar eens kijken. En bel me dan.
Dat personeel van tegenwoordig, daar heb je ook niets meer aan, mevrouw Van Larixhof. Maar sommig personeel, daar heeft de politie iets aan. Neem Kaatje Veninga, het zwanger gemaakte dienstmeisje. Die zei ons dat uw Johan in Calafate (Zuid-Argentinië) zou zitten. Dus wij hebben Interpol op de zaak gezet, maar in Calafate heeft nooit een Nederlander gezeten. Ook uw Johan niet. Vandaar dat wij ons een beetje zorgen maken, dat begrijpt u wel.

(a)Mijn Johan? Ik denk het niet. Het is duidelijk dat Kaatje Veninga meer weet over Johan's verblijfplaats dan ik. Misschien heeft hij gezegd dat hij naar Calafate ging en is hij in werkelijkheid in Hawaii of zo om daar de plaatselijke schonen in de billen te knijpen,
Het kan ook zijn dat hij op de bodem van de Atlantische Oceaan ligt. Ik begrijp niet wat het met mij te maken heeft.

(b) Toe, Klaas. Nu kom je alweer te vroeg op. Je moet pas opkomen als ik zeg: standaard loopt het onderzoek enzovoorts. Wat een ezel hè, Sonja? We hebben dit nu drie keer gerepeteerd en drie keer komt Klaas te vroeg op. Timing is het woord, Klaas! Zullen we maar een kopje koffie nemen, Sonja, of iets sterkers?

(a) Klaas in inderdaad wel een sufferd, laat ons in godsnaam iets sterkers nemen. Een heerlijke alcoholische versnapering of twee, drie en geef Klaas er ook één. Misschien knapt hij daarvan op. Het kan ook zijn dat hij daar van afknapt maar dan hebben wij in ieder geval ons best gedaan.

Geen opmerkingen: