Posts tonen met het label Werk. Alle posts tonen
Posts tonen met het label Werk. Alle posts tonen

zondag 28 september 2008

Perspectief?

Als je een WAO uitkering ontvangt krijg je automatisch het interessante magazine: Perspectief toegestuurd.
Meestal verdwijnt dat bij mij ongelezen in de papierbak maar deze keer besloot ik het eens te gaan lezen.
Op de voorpagina staat het al: Waarom werken belangrijk is?
Als je dan het blad openslaat staan er allerlei interviews in met mensen die ondanks hun handicap weer aan het werk zijn: een mevrouw met een persoonlijkheidsstoornis, een meneer met migraine, een lichamelijk gehandicapte jongen en nog een meneer die doordat hij zijn been brak ander werk moest gaan doen.
De algemene teneur van het blad is dat alleen het hebben van werk een mens gelukkig maakt.

Dus WAO''ers: aan de slag, niet zeuren maar zoekt naar aangepast werk.
Om je aan te moedigen is het blad gelardeerd met slogans zoals:

Werk is meer dan een inkomen.
Dit is mijn laatste kans.
Werk is erbij horen.


In de praktijk is het vinden van werk voor iemand met lichamelijke beperkingen nog steeds erg moeilijk zo niet onmogelijk
Als je arbeidsgeschikt wordt verklaard en je vindt geen werk verdwijn je na een tijd in de bijstand. Die bijstand krijg je alleen als je niet samenwoont met iemand die een inkomen heeft.
Met andere woorden, als je arbeidsgeschikt wordt verklaard kun je maar beter vliegensvlug werk vinden anders zou bittere armoede wel eens je lot kunnen zijn.

Daarover wordt niet gerept in perspecctief.

Arbeit macht Frei?

woensdag 9 januari 2008

De kogel is door de kerk!

Per 1 juli heb ik ontslag aangevraagd en houd ik op met werken. Vandaag heb ik de bevestiging ervan gekregen.
Dat houdt in dat ik nog 118 dagen moet werken.
januari 16 dagen
februari 21 dagen (schrikkeljaar)
maart 21 dagen
april 22 dagen
mei 22 dagen
juni 21 dagen
-----------
123 dagen
- 5 dagen --> feestdagen
-----------
118 dagen

Maar ik heb nog ongeveer 60 vakantiedagen staan, die betalen ze niet uit dus ik moet eigenlijk nog 58 dagen werken.

Dan blijven er een aantal mogelijkheden over.
1. Per 1 april weggaan , in de praktijk wordt dat dan ietsje eerder.
2. Een week werken en een week vrij.
3. Een maand werken en een maand vrij.
4. Om de dag gaan werken
5. M.i.v morgen 60 dagen vrij nemen en dan terug naar mijn werk.

Mogelijkheid 1 geeft me te weinig tijd om erop voorbereid te zijn. Ik heb daar dan 29 jaar gewerkt en dat is verdomd lang.
Eigenlijk lijkt mij optie 2 het leukst.

dinsdag 8 januari 2008

Pennywise Poundfoolish

Je zou eigenlijk denken dat een groot bedrijf voor zijn computernetwerken wel volledig ingerichte backup servers heeft staan voor het geval er eentje uitvalt.
Als je de kosten voor een complete server afweegt tegen de kosten van 30 werknemers die 2 dagen niet kunnen werken omdat een server is ingestort ben je als bedrijf niet echt verstandig bezig als je je niet indekt tegen dit soort zaken.

maandag 7 januari 2008

Maandag.

Teon ik uiteindelijk op mijn werk aankwam bleek dat ik net zo goed thuis had kunnen blijven want een van de servers had een crash waardoor de helft van de mensen niet kon werken.

zondag 6 januari 2008

Werk

Morgen moet ik na 6 weken afwezigheid terug naar mijn werk. Ik werk bij een luchtvaartmaatschappij en voor een redelijk salaris mag ik daar met hun computers spelen.
Op mijn afdeling hebben we verschillende systemen in onderhoud, het belangrijkste en grootste systeem is Impala. Dit syteem omvat alles wat er financieel gebeurt vanaf het moment dat een passagier een ticket koopt tot en met het maandelijks opleveren van de inkomsten aan de directie.
Om tot die maandelijkse cijfers te komen vinden er bijzonder ingewikkelde berekeningen plaats, wordt er met verschillende koersen gegoocheld en vinden er koerscorrecties plaats met een fictieve muntsoort.
Omdat ik om gezondheidsredenen niet meer ingezet kan worden op grote projecten maar wel veel kennis van de systemen heb, ben ik een aantal jaar geleden begonnen met een intranetsite waar alle informatie over de systemen is te vinden. Kennisborging noemen ze dat.
Maar ik vind het niet meer interessant, en dat is ook om de koers die het bedrijf is ingeslagen.
Winst maken tot elke prijs, mensen ontslaan omdat hun werk goedkoper kan worden gedaan in India en Mexico.
Ik zie er als een berg tegenop om weer terug te gaan morgen, goed ik heb leuke collega's maar daar is dan ook alles mee gezegd.

woensdag 2 januari 2008

Pijnlijk.

Toen ik thuiskwam daarnet ging ik even naar mijn mail kijken en ik vond daar een mailtje van mijn manager.
'Waar blijf je nou, je zou toch weer komen werken vandaag?'
Oops, dat was even schrikken!
Ik heb haar maar direkt opgebeld en ze dacht echt dat ik weer zou komen werken.
Ze was bang dat er misschien iets mis was.
Alles is nu weer rechtgezet, gelukkig. Mijn bureau schijnt ondergesneeuwd te zijn met chocoladeletters, kerstkransen en pepernoten, een steen des aanstoots voor mijn snoeplustige collega die naast mij zit. Van mij mag hij alles opeten.

woensdag 21 november 2007

Skillmatrix

De Skillmatrix, zoals die wordt gebruikt bestaat uit een Excel spreadsheet waarbij in de rijen de skills staan die nodig zijn om de afdeling functionerend te houden.
In de kolommen staan de initialen van de mensen die op de afdeling werken.
Je kunt dan met een cijfer van 0-5 aangegeven in hoeverre je de skill beheerst.
0 staat voor niveau absolute nitwit en 5 staat voor niveau hall of fame.
Als je een nieuw kunstje erbij leert zet je dat gewoon in de matrix met het niveau waarop je het beheerst.
Als iedereen zo'n matrix naar eer en geweten invult kan een manager precies zien wie hij bv met een bepaalde skill op niveau 5 in huis heeft. Zegt hij.
Daar ging dus de discussie over. Is het nuttig of is het gewoon tijdverdrijf?

maandag 24 september 2007

Alles, altijd, elke week.

Dat stond in de header van het mailtje wat vanochtend in mijn boxje zat.
Op zich zag het er niet onvriendelijk uit, maar aan de afzender kon ik zien dat er een terechtwijzing in het mailtje zou staan.
En ja hoor, het verzoek om mijn urenregistratie in te vullen.
Dat moet elke week zodat de dames en heren van het management precies kunnen zien wat je zoal gedaan hebt.
En je mag daar niet zomaar wat invullen, dat had je gedacht!
Nee, je krijgt daar codes voor. Een code voor een vergadering, een code voor het onderhouden van programma's etc.
Je kunt alleen maar in hele uren registreren dus als je een vergadering hebt die anderhalf uur duurt moet je iets creatiefs verzinnen voor dat halve uur of twee uur boeken voor die vergadering.
Meestal vergeet ik om het in te vullen en na twee weken weet ik absoluut niet meer wat ik allemaal gedaan heb.
Sommige mensen schrijven dat gewoon netjes op maar ik ben niet administratief onderlegd. Ook ben ik niet ordelijk en systematisch. Ik vraag me af of zoiets in je genen zit. Als dat zo is kan ik er niets aan doen. Maar ze willen dat niet accepteren.
Nu willen ze me naar een cursus time management sturen en daarna naar een PEP cursus.
Op een PEP curus leer je hoe je je bureau kunt ontdoen van overbodige rotzooi. Waar de afkorting voor staat weet ik niet maar het wordt gebruikt als werkwoord. Peppen=bureau opruimen.