Posts tonen met het label Verontwaardiging. Alle posts tonen
Posts tonen met het label Verontwaardiging. Alle posts tonen

zaterdag 11 oktober 2008

Treitercampagne

Gisteravond op Netwerk kwam het volgende aan de orde:
Ze gaan voor het eerst samenwonen. Kiki en Chaya, twee jonge Utrechtse studentes die een lesbische relatie hebben. Maar al snel blijkt dat buurtbewoners niet accepteren dat twee vrouwen samenwonen. Na een treitercampagne van vooral Marokkaanse jongeren vluchten de vrouwen hun huis uit. Nu durven ze niet meer naar hun huis terug te gaan. Ze zijn bang en ontgoocheld.

Er volgde een stukje van een filmpje waarop je kunt zien wat er zoal plaatsgevonden heeft.
De twee vrouwen woonden in een flat in Zuilen. Als je het filmpje wilt zien kijk dan hier
Ik vind het godsgeklaagd wat er gebeurd is en ik denk dat de tijd gekomen is om dit soort terreur keihard aan te pakken. Want een ander woord dan terreur kan ik er niet voor vinden.
In Nederland mag je homofiel zijn en dat moet zo blijven. Wie dat verwerpelijk vindt om wat voor redenen dan ook heeft een probleem.
Er gaan stemmen op om de ouders van deze jongeren te straffen maar de vraag is of die ouders op de hoogte zijn van wat hun kinderen doen.
Een oplossing voor het probleem zie ik ook niet één, twee, drie behalve het streng afstraffen van dit soort gedrag en duidelijk maken dat dit een samenleving is waar we anders denken over o.a. homosexualiteit. Die jongeren (en hun ouders?) zouden dat op zijn minst kunnen respecteren.
En als ze dat niet kunnen of willen moeten zij daar de gevolgen van dragen en niet de slachtoffers van die treiterpartijen.

donderdag 13 december 2007

Burka's

Ben had een artikel over Salafisme op zijn blog geplaatst en daar was ik het hartgrondig mee eens.
Ik weet niet in hoeverre burka's in Nederland gedragen worden maar van mij mogen ze het verbieden.
In een burka is een vrouw helemaal niemand/niets. Je ziet ook niets, geen ogen, geen lichaamstaal.
In een land waar de sociale en zakelijke contacten buiten de spreektaal om gebaseerd zijn op lichaamstaal en oogcontact past een burka helemaal niet.
Maar het echte probleem los je niet op door die burka uit te doen of het te verbieden.
Die Islamitische mannen hebben macht over vrouwen door ze geweld aan te doen. Niet alleen fysiek geweld maar ook geestelijk geweld. Die macht zullen ze nooit vrijwillig opgeven.
Er is m.i. maar een manier om ze die macht te ontnemen. Die vrouwen zouden het massaal niet meer moeten pikken dat ze als minderwaardige wezens beschouwd worden. Geen besnijdenissen meer, geen burka's ,geen imams die weigeren een vrouw een hand te geven en geen moslima die weigeren een man een hand te geven.
Het is voor een Westeuropese vrouw die onafhankelijk is (en dan spreek ik even namens mezelf) niet te verteren dat dit soort middeleeuwse praktijken nog een issue zijn in dit land.
Maar wat mij nog het meest verwondert is dat veel Moslima het heel gewoon vinden dat ze onderdrukt ,vernederd en lichamelijk verminkt worden. Sterker nog, ze nemen hun dochters mee naar het land van herkomst zodat ze daar besneden kunnen worden. Besneden door een vrouw nb!
Mijn verstand staat er in ieder geval bij stil.