zondag 22 maart 2009

Ry Cooder


Dat ik heel veel van klassieke muziek houd wil niet zeggen dat ik niet ook een liefhebber ben van andere muziek. Ik vind bv Ry Cooder één van de grootste gitaristen die er bestaan. Clapton is God stond er vroeger op muren geschreven en toegegeven, hij is een geweldig gitarist maar ik ben een fan van Ry Cooder. Hij wordt trouwens the Master of slide genoemd.
Het blad Rolling Stone heeft hem uitgeroepen tot één van de beste gitaristen aller tijden.
Zijn muziek is een mix van blues, folk, rock, soul en niet-westerse invloeden.

Die liefde is begonnen toen ik een keer het album Chicken Skin Music van mijn broer had geleend. Ik denk dat ik al het werk van hem wel in mijn bezit heb. Het staat verspreid over cassettebandjes, LP's en CD's en niet te vergeten MP3's.
In 1980 ben ik een keer naar een concert van hem geweest in de Doelen. Een heerlijke ervaring. Niemand bleef zitten, dat is ook wel logisch als de mensen voor je gaan staan moet je wel staan als je nog iets wilt zien. Het was één grote dansende massa. Maar toch vond ik het niet zijn beste muziek die hij daar speelde.

Zijn allerbeste CD vind ik nog steeds: Talking Timbuktu, een CD waarop hij samen speelt met de Afrikaanse gitarist Ali Farka Touré De melancholie van het gitaarspel van Ali Farka Touré vult hij wonderschoon aan met zijn slide gitaar. Helaas is er niets van te vinden op Youtube, er heeft wel iets gestaan maar dat is weggehaald.

Ik kon verder ook niets interessants vinden op Youtube, ik heb zelf geprobeerd iets te uploaden maar de video werd geblokkeerd wegens copyrights.

5 opmerkingen:

Wouter van den Berg zei

Van Ry Cooder wordt vaak gezegd dat hij nu eenmaal op z'n best is als hij dienstbaar aan anderen kan zijn. Dat klopt misschien wel, misschien moet het, als je zo'n groot gitarist bent, niet je doel zijn op de voorgrond te treden. Laat Captain Beefheart lekker the captain zijn, zonder de gitaar van Ry Cooder (20 toen, ik denk dat hij links op de hoesfoto staat) was hij nooit zo goed.

Hadriana zei

@Wouter, ik denk Ry inderdaad op zijn best is als hij dienstbaar aan anderen kan zijn.
Ik wist wel dat hij bij Captain Beefheart had gespeeld, maar het is niet in me opgekomen om daar te zoeken. Bedankt!

Molovich zei

Kwam hij niet binnenkort naar Nederland? Ja, ik geloof het wel. Moet wel flink voor in de buidel worden getast.

Molovich zei

http://www.youtube.com/watch?v=x4KmbUCwkyE&feature=related

Dat is toch best interessant? Of zocht je specifiek naar zijn dingen met Touré?

Hadriana zei

@Max Vigilante man is inderdaad een erg goed nummer. Ik was op zoek naar zijn samenspel met Touré. Ik kon niets vinden helaas.
De keer dat ik naar een concert ben geweest moest er ook flink in de buidel getast worden maar hij speelde voor en na de pauze. Ik ben ook nog naar Bob Dylan geweest en die speelde maar een uurtje.