zondag 7 juni 2009

Te land, ter zee en in de lucht.

Bij de TROS , onze nationale, publieke, gezellige familieomroep zenden ze al voor zolang ik me kan herinneren: Te land, ter zee en in de lucht uit.
Dat is een ontzettend feestelijk familieprogramma en het heeft een hoge amusementswaarde.
Het bestaat uit verschillende onderdelen:
  • Fiets 'm d'r in
  • Hoog en droog
  • Gein op het plein
  • Tobbedansen
  • Snel naar de hel bel
Volgen mij heeft de variant: Vlieg er eens uit ook bestaan maar helemaal zeker ben ik er niet van.
De foto boven dit stukje is een opname van: Fiets 'm d'r in. Eigenlijk is dat wel het leukste onderdeel. De bedoeling is dat je met een zelfgemaakt voertuig met trappers over een smal plankier fietst, het liefst zo gek mogelijk uitgedost. Met een glunderend gezicht zie je ze bij de start verschijnen.
Uiteraard gaat bijna iedereen roemloos ten onder met voertuig en al . Hoe sneller hoe leuker.
Er is geen beter vermaak dan leedvermaak tenslotte. Als iedereen aan de beurt is geweest en met een vergenoegd gezicht het water in is gereden worden de winnaars bekend gemaakt.
Ik weet niet welke normen ze daarvoor hanteren maar ik denk dat degene(n) die het langst uit het water zijn gebleven de winnaars zijn.
Als iedereen weer droge kleren aan heeft getrokken treedt er nog vaak een artiest op zodat de verliezers en de toeschouwers ook nog een plezierige avond hebben. De aanstekers kunnen weer aan en iedereen zingt gezellig mee.
Aan het einde van de dag, op weg naar huis, kunnen we dan vreugdevol terugkijken op een echte Hollandse feestdag.



3 opmerkingen:

Anoniem zei

Ik herinner mij dat wij daar vroeger elke zomer naar keken op de Nederlandse zender! Brengt leuke herinneringen mee!

Wouter van den Berg zei

Dit is vast na te zoeken, maar volgens mij heeft 'Vlieg er eens uit' niet alleen ook bestaan, maar was het de allereerste en lange tijd de enige.

Als ze ermee gestopt zijn, kan ik twee goede verklaringen bedenken: (1) de contrapties werden te goed, zodat ze uiteindelijk standaard de haven overvlogen. En (2) ze kregen het niet meer verzekerd, het was wachten op een echt ongeluk.

Hadriana zei

@Wouter,
Those magnificent men in their flying machines. Daar moest ik aan denken, ik weet niet of ik die film ooit gezien heb maar ik heb er wel over gehoord.

Ik heb het even nagezocht. Iemand is op het idee gekomen om mee te doen met een paraglider en toen was de lol er snel af.
Zo magnificent waren ze dus ook niet.