donderdag 21 mei 2009

Anatomische les.


Op een blog van Ben uit 2007 las ik een keer de zin: ik legde het boek even op mijn billen.
Ik probeerde me daar toen een voorstelling van te maken en omdat ik niet beter wist dan dat je billen aan de achterkant zitten kreeg ik daar toch wel vreemde beelden bij.
Ik heb toen verder ook niet gevraagd wat hij nou precies bedoelde en in de loop van de tijd dacht ik er niet meer aan. 
Toen ik een tijdje geleden bij hem was zaten we te praten en hoe het gesprek erop kwam weet ik niet meer maar tijdens dat gesprek bleek dat hij met billen dijen bedoelt.
Ik was er even stil van. Spraakverwarring! En hoe zit het dan met billenkoek en dijenkletser?  
En die Duitse muzikanten in hun lederhosen slaan die dan op hun billen in plaats van op hun dijen? Toen ik daaraan dacht kreeg ik uiterst komische beelden voor mijn ogen.
Dit kwam allemaal weer naar boven toen ik op het blog van een Vlaamse een verslag van een voorstelling las, ik meen een cabaretvoorstelling.  Ze schreef dat het zo leuk was dat ze op haar billen sloeg van het lachen. Kijk, als je dan niet weet hoe het met die billen zit krijg je daar ook weer een heel verkeerd beeld van.

Toch zou ik wel willen weten hoe het nou precies zit als je je dijen billen noemt. Wat zijn dan je dijen?

5 opmerkingen:

madameblogt zei

Normaliter zitten onze billen inderdaad achteraan. Maar Van Dale verduidelijkt:
bil (in België, niet algemeen) dij
Gevoelsmatig klinkt het in België leutiger als je op je billen kletst van 't lachen. 'Op de dijen kletsen van 't lachen' klinkt hier een tikje gesofistikeerder. Hoewel dat de juiste term is.

Ben Hoogeboom zei

Madame heeft helemaal gelijk. Daar komt nog eens bij, vind ik, dat de dij een héél kwetsbaar deel is van de menselijke constitatuur, ahum. Een dij is een bovenbeen, maar is ook het bóvenste deel van het bovenbeen, vlákbij je je weet wel wat.
Die Duitse dijenkletsers, die kletsen eigenlijk op hun knieën, dus dat moeten we eigenlijk knieënkletsers noemen. Beenatleten.

Thea Ho zei

Er bestaan misschien wel mensen met verplaatsbare billen. Op zijn tijd best handig voor als je bijvoorbeeld billenkoek wilt ontwijken of wilt dijenkletsen in stereo.

Ed zei

Ik dacht zelfs dat wij in België ook gewoon "billenkletser" zeggen in plaats van een dijenkletser?
Mijn billen zitten zowel van voor, van achter, als opzij. Ik heb dan ook stevige billen :-)

Hadriana zei

@madame
Ik zal de laatste zijn om te ontkennen dat op je billen kletsen van het lachen leutiger klinkt dan op je dijen kletsen.
Ik denk dat ik het gewoon overneem.

@Ben
Ik kan het niet goed zien, die mannen in zo'n korte leren broek die daar staan te springen en te kletsen. Ik voel me altijd lichtelijk gegeneerd als ik het zie, hoe athletisch ze ook zijn.

@Thea
Dijenkletsen in stereo, je maakt het wel aantrekkelijk! Ga ik eens proberen.
Als het niet goed gaat hoor je het wel.
't Is lang geleden dat ik billenkoek kreeg.

@Ed
Billenkletser klinkt ook veel logischer als je er goed over nadenkt.
Ik moet nu alleen een ander woord voor billenknijper verzinnen.