zondag 17 mei 2009

Wolfram Alpha

Net als zovelen ben ik in de weer geweest met Wolfram Alpha, de nieuwe zoekmachine die geen lijst met links teruggeeft maar antwoord geeft op je vraag.

Om te beginnen moet je die vraag wel in het Engels stellen, doe je dat in het Nederlands dan vertelt hij dat Wolfram Alpha nog geen Nederlands ondersteunt. (In het Nederlands!) Ik vroeg: Hoe laat is het?
Toen ik dezelfde vraag in het Duits stelde kreeg ik als antwoord: Wolfram Alpha is't sure what to do with your input.
Omdat ik me afvroeg of WA keek naat het IP-adres en op basis daarvan bepaalde of de vraag in het Nederlands werd gesteld heb ik nog wat Duitse vragen gesteld en bij: Fahren wir ab? kreeg ik als antwoord: Wolfram-Alpha versteht noch kein Deutsch.
Ik weet dus nog steeds niet op basis waarvan hij bepaalt in welke taal je je vraag stelt.

Als je twee plaatsnamen invoert krijg je van beide plaatsen het aantal inwoners te zien, de afstand tussen die plaatsen in kilometers of mijlen, de lokale tijd en soms de vliegtijd.

Ik wilde eigenlijk weten of WA de namen van wat programmeertalen kende en ik voerde in: Cobol, Pascal, Fortran, PL/1, Java en C. Hij kende ze geen van allen.
Ik kreeg als antwoord: Wolfram Alpha is not sure what to do with your input

Voer je in; Last solar eclipse Amsterdam dan krijg je te horen dat dat op 1 augustus 2008 was om 12.21

Decimale getallen converteren naar hexadecimale getallen kan hij weer wel
Als je bv invoert: 43564 to base16 krijg je keurig als antwoord terug: aa2c 16.
Voer je daarentegen: aa2c to base 10 dan weet hij weer niet wat hij moet doen met je input.
Gelukkig weet de ingebouwde calculator van Windows wel raad met dat soort vragen


3 opmerkingen:

Anoniem zei

Ik had nog nooit van Wolfram Alpha gehoord. Jeetje! Wat een slimme site! Bedankt voor deze waardevolle informatie!

Ben Hoogeboom zei

Madame,
U blogt, en ik heb u nu het laatste uur gelezen, en u kunt schrijven! Schrijven als de pest!
Dat Wolfram Alpha wordt misschien pas over een jaar of twee iets waardevols, denk ik. Over de Nederlandse plaats Enschede bijvoorbeeld hebben ze wat temperatuurgegevens (die misschien kloppen, maar die er volgens mij naast zitten), maar ze hebben een bevolkingsaantal dat van 2006 of misschien 2007 is.
Voor de actuele informatie gaat u dus maar naar Wikipedia, voorlopig.

Hadriana zei

@madame
Ben heeft gelijk, niet alleen over je schrijven, en je schrijf geweldig, maar ook over Wolfram Alpha. Er moet wat tijd overheen gaan voordat het echt waardevol wordt.