woensdag 13 augustus 2008

CYPTAM test

In mijn kleine smartje stoof ik (iets te laat) naar het Reinier de Graaf ziekenhuis in Delft. Ik moest op de 6e étage zijn bij de researchverpleegkundige omdat ik had toegezegd deel te nemen aan een klinische studie waarin de invloed van genetische (DNA) variaties van het enzym CYP2D6 op het metabolisme en effect van tamoxifen zal worden onderzocht .

Dit enzym zet in de lever tamoxifen om in een stof die nog werkzamer is dan tamoxifen. Deze stof heet endoxifen. Bepaalde DNA variaties zorgen ervoor dat het dat het enzym minder goed werkt waardoor er minder endoxifen gevormd wordt dan bij mensen die deze variant niet hebben.

Om te onderzoeken welke DNA variant ik heb zouden er twee buisjes bloed moeten worden afgenomen. Dit zou vanmiddag gebeuren. Toen Edith, de researchverpleegverpleegkundige bloed af wilde gaan nemen vroeg ze wanneer ik de laatste Tamoxifen had ingenomen.
Om 12.00 antwoordde ik. Toen ging het feest niet door want er moest 12 uur zitten tussen de laatste afname van Tamoxifen en het bloedonderzoek.
Voor niets naar Delft gereden dus. Maar morgen mag ik in Voorburg bloed af laten nemen en dat scheelt aardig wat reistijd.

Geen opmerkingen: