dinsdag 4 november 2008

Vegetarisme.



Binnen het vegetarisme heb je een aantal stromingen, maar doorgaans wordt onder vegetarisme het niet consumeren van vlees verstaan.
Je kunt om diverse redenen afzien van het comsumeren van vlees maar laten we er nu eens van uitgaan dat je geen vlees wilt eten omdat je niet wilt dat er voor jou meer dieren gedood worden dan nodig is.
Dan ben je er niet alleen met het niet-consumeren van vlees.
Je zult dan ook af moeten zien van toetjes van Mona (om maar een merk te noemen), daar zit gelatine in. In een kroket zit ook gelatine, zelfs in een groentekroket dus òf geen kroket òf je moet hem zelf maken.
Een donzen dekbed is ook taboe want daarvoor worden jonge eendjes en jonge ganzen kaalgeplukt en je kunt ervan uitgaan dat die eerst gedood worden voordat ze geplukt worden.
Om kaas te maken wordt stremsel gebruikt, gemaakt van de maag van jonge kalfjes dus dan moet je vegetarische kaas kopen bij de natuurwinkel.
En wat doe je verder met schoenen, riemen en tassen?
Schoenen lijken me onmisbaar in dit deel van de wereld dus daar moet je dan maar een concessie doen, voor riemen en tassen kun je nog een alternatief vinden. Evenals voor lederen schrijfmappen, handschoenen en wat je nog meer kunt uitvoeren in leer.

Maar wat moet je nou als het verzameld werk van Karel van het Reve uitkomt in een luxe uitvoering van leer? Dat vroeg Wouter van de Berg zich af in dit stukje en voor hem was het direkt duidelijk. Geen leren uitvoering voor hem van het verzameld werk.

Ik geloof dat ik het zelf in dit soort zaken nog nog wel eens op een accoordje zou willen gooien met mijn principes. Ik vind het eigenlijk wel bewonderenswaardig dat je zo principieëel kunt zijn

10 opmerkingen:

didiermaurice zei

Mijn zoon is vegetariër. Ik kan je verzekeren al menig discussie en 'froid' is over onze dis neergedaald. Ik wil maar zeggen 'gezellig' is het niet. Eet maar eens smakelijk een lamskroontje van een schaap dat op je eigen weide een mooi leven heeft gehad. Ik kom daar dus niet uit - dat heilig 'principe' doet mij soms denken aan de 'sharia' en ik huiver... maar begrijp vegetariërs.

Masjenka zei
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
Masjenka zei

Goed dat je dit dilemma met een leuk stukje in de wokpan gooit, Hadriana.
Hoe zou KvhR dit oplossen? Daarvoor ken ik hem nog niet genoeg, daarom kijk ik uit naar het Verzameld Werk.
Misschien kan men bij Van Oorschot enkel gebruik maken van koeien die een natuurlijke dood gestorven zijn, van ouderdom bv., of door een verkeersongeluk.

Hadriana zei

Didier, daar kan ik me iets bij voorstellen, maar als vegetariër kun je ook gewoon tolerant zijn tegenover vleeseters. Toen ik nog voor 100% vegetariër was heb ik altijd discussies vermeden, dan blijft het gezellig aan tafel. Tegenwoordig eet ik af en toe wel kip en vis.

Hadriana zei

Hi Masjenka,
Geen idee hoe KvhR dit zou oplossen. Ik vraag me af of het eigenlijk wel een probleem voor hem zou zijn.
Zelf zou ik ook best tevreden zijn met het verzameld werk in een niet leren uitvoering, maar het zal in die leren uitvoering best een collector's item worden.
Leer van koeien die van ouderdom of op een natuurlijke manier gestorven zijn is natuurlijk een prima alternatief.

Ben Hoogeboom zei

Ik ben nooit vegetariër geweest en ik zal zeggen waarom. Ik eet geen varkensvlees, omdat varkens zo leuk kunnen lachen en zulke leuke oogharen hebben. Dat wel.
Maar een kip? Die eet ik op. Vissen eet ik ook, speciaal de vissen met het goede visvet.
Waarom doe ik dat.
Wel, het is eigenlijk vrij eenvoudig. Als vegetariër ben je bijvoorbeeld gedwongen sla of boontjes te eten. In die krop sla en op die boontjes leven (of horen te leven) miljoenen soorten diertjes. Die eet je op.
Ik kon nooit het verschil maken tussen een microbe of een rupsje, en een koe of een paard. Daarom ben ik nooit vegetariër geweest.

Hadriana zei

Ben, daar heb je gelijk in en bovendien vermorzel je met iedere stap die je buiten de deur zet allerlei kleine diertjes, torretjes, mieren, kleine rupsjes.

Wouter van den Berg zei

Jongens, wat een eer... Je schrijft een stukje, daar komt een reactie op, en daarop nog eens een reeks reacties! Ik discussieer eigenlijk nooit over vegetarisme, dus ik ben huiverig om me in deze discussie te mengen.

Maar om een misverstand recht te zetten: ik heb geen grote principes. Bij herlezing vind ik de laatste zin van mijn stukje nog steeds geslaagd en waar: "ik wil niet dat er voor mij meer dieren worden gekild dan strikt noodzakelijk." Zou de dokter zeggen dat ik eens een stukje vlees moest eten, dan deed ik het. (Maar gelukkig heeft de dokter niet lang geleden tegen me gezegd dat ik rustig de vegetarische burgers van Albert Heijn kan eten.)

En ja, het gaat om hogere dieren. Het doden van een koe lijkt meer op het doden van een mens dan het doden van een mier. Ik ben geen filosofisch absolutist. Misschien is het verschil maken tussen koe en mier sentimenteel, maar dat interesseert me niet. Insecten zijn toch meer machientjes. Ik zal ze echter geen pootjes uittrekken.

Hadriana zei

Wouter, het was niet mijn bedoeling om je af te schilderen als een man met grote principes. Ik vind het alleen bewonderenswaardig dat je zo gemakkelijk af kunt zien van die leren verzameluitgave door te zeggen dat je niet wilt dat er meer dieren gedood worden dan strikt noodzakelijk is.
Het is uiteindelijk wel verzameld werk van KvhR

Wouter van den Berg zei

Helemaal onder ons: misschien had ik het voor het stukje toch wat vereenvoudigd. De twee andere belangrijke argumenten tegen koop van die set: (1) de inhoud, niet het uiterlijk telt en (2) met 2500 euro kun je ongelooflijk veel andere mooie dingen kopen - die argumenten speelden wel degelijk mee in mijn snelle afwijzing. Wel is het zo dat ik bij het lezen van de prospectus meteen dacht: "O ja, mensen willen luxe - dus er moeten weer dieren dood." Dus meespelen deed het zeker.