donderdag 27 november 2008

Vaag taalgebruik

Op Blog2.0 stond een link naar een website met de naam vaagtaal. Ik moet zeggen: het was een feest van herkenning.
Ook ik zat in een competence center dat weer was opgedeeld in teams.
Toen ik net in de automatisering zat kon je als programmeur er nog bijlopen zoals je wilde,op blote voeten, kapotte kleren: je had macht omdat je kennis had waar je baas weinig van begreep.
En als iemand er wat van zei ging je gewoon naar een andere baas.
Die tijden zijn nu voorbij.
Je werkt in teams aan projecten en als gevolg daarvan moet(?) er veel vergaderd worden.
Tijdens die vergaderingen ging er een hele nieuwe wereld voor me open. Ik leerde woorden waar ik nog nooit eerder van had gehoord of woorden die ik wel kende maar alleen in een andere betekenis.
Hieronder een kleine bloemlezing:
  • aantakken
    aansluiten op een reeds bestaande stroom data
  • tafelen
    bepreken in een vergadering
  • klankbordgroepje
    een groepje waar je tegen aan kan kletsen in de hoop wat verstandig commentaar te krijgen
  • bidteams
    wat dat zijn weet ik nog steeds niet, bidden doen ze in ieder geval niet, althans niet in teamverband
  • skillmatrix
    Een excel spreadsheet met namen en vaardigheden waarbij je de kunstjes die je beheerst aan kunt kruisen
  • administrative officer
    administratieve kracht
  • targets
    doelen, elk jaar krijg je een formulier waarop je moet zetten wat je doelen voor het komende jaar zijn. Om de drie maanden wordt dat besproken in een bilateraaltje
    Als je je doelen haalt of er ruim boven zit krijg je een grotere bonus.
  • bilateraaltje
    een één op één gesprek (meestal) met je manager
Verder zijn er nog een aantal mensen (lees managers) die verbaal niet al te begaafd zijn maar die met een aantal standaardzinnen hun tijd wel volkletsen.

Wat dacht U bijvoorbeeld van:
'Ik zeg even nee vanuit de optiek dat ik ook ja had kunnen zeggen.'
'Kunnen we Anneke dat project niet inrollen?'
'Als ik dit bezie vanuit de filosofie van het pasje denk ik dat ons nog wat te wachten staat.'
'Kun je dit voor mij even evalueren, liefst niet meer dan een A4tje?'

5 opmerkingen:

Ben Hoogeboom zei

Wat een bidteam is, weet ik ook niet. To bid betekent ongeveer bieden, niet?
Het wordt nog leuker als je zelf wat woorden verzint, die te eniger tijd gebruikt kunnen worden. Bijvoorbeeld: ‘een eenmalig permanentje’.

didiermaurice zei

...interessant hoor, die Peter van Straaten van jullie catalogiseert ze ook, met tekeningetjes er bij. Masjenka wees al op het gelul in in jullie contreien... het is niet anders hier hoor. Het is gewoon tafelen met het eten naast het bord!

Masjenka zei

Wat het lullen betreft, daarover zeg ik effe neen vanuit de optiek dat ik ook ja had kunnen zeggen.

Mooie collectie Hadriana. Vandaag hoorde ik het iemand hebben over 'een knelpuntberoep'.

Ben Hoogeboom zei

Maar Masjenka... Een knelpuntberoep, dat is toch... réteduidelijk! Dat is bijvoorbeeld... een politieagent, die bijvoorbeeld moet optreden in een wijk die een knélpunt wordt, als hij niet optreedt.
Het wordt tijd dat er eens een bidteam optreedt om de zijpuntberoepen te beschermen! Wat zijn zijpunten? Alles wat niet in het centrum wordt aangetroffen!

Hadriana zei

Al evaluerend kom ik tot de conclusie dat als er weer synergie bestaat tussen de zijpuntberoepen en de knelpuntberoepen zij weer kunnen aantakken bij de bidteams.
Mochten er dan toch nog knelpunten dreigen dan kunnen ze die altijd tegen het klankbordgroepje aanhouden.