donderdag 18 december 2008

Luisteraars.

Woensdag tijdens de uitreiking van deel I en deel II van het verzameld werk van Karel van het Reve zag ik een omslag liggen met drie audio cd's met opnames van het Karel van het Reve zelf tijdens welke hij Luisteraars leest, columns die hij schreef voor de Wereldomroep.
Ben vertelde mij dat dit ook was opgenomen in het verzameld werk en ik besloot van de koop af te zien.
Achteraf had ik daar spijt van want het horen van zijn stem zou na het lezen van wat werk van hem toch wel toegevoegde waarde hebben.
Op internet zag ik dat Selexyz Verwijs de cd's op voorraad had maar toen ik daar maandagmiddag heen ging bleek het enige exemplaar dat ze nog hadden al gereserveerd te zijn.
Maar ik heb ze besteld en ik kon ze vanmiddag afhalen.
Ik heb de eerste column al beluisterd en dat wordt genieten! Hij heeft een heel karakteristieke stem die ik direct herkende. Ik moet hem dus eerder gehoord hebben.

5 opmerkingen:

Ben Hoogeboom zei

Karels stemgeluid lijkt een beetje op dat van zijn broer Gerard. Die stem ken je zeker.

Hadriana zei

Hi Ben,
Die stem ken ik wel ja, maar deze stem is toch anders al hoor ik af en toe Gerards stem een beetje doorklinken.

Masjenka zei

Heb het Verzameld Werk al vóór 10 december in mijn boekhandel besteld, maar het is nog niet gearriveerd.
Zou het geen goed idee zijn voor de uitgevers om zo'n cd cadeau te doen bij de uitgave van de volgende delen? Je doet er de lezers een plezier mee en je houdt er Karel mee levendig. In Vlaanderen bv. raakt de cd anders toch nooit beluisterd. Tenzij je er publiciteit rond maakt, maar publiciteit voor zo'n beperkt koperspubliek kost méér dan het branden van ceedeetjes.
De stem van de schrijver horen, 'een toegevoegde waarde' zoals je zegt. Die stem maakt soms zoveel méér duidelijk.
Ik had graag eens de stem van Elsschot gehoord bijvoorbeeld, die uit de eerste bladzijden van Tsjip voorleest.

Hadriana zei

Dag Masjenka,
Natuurlijk is dat een goed idee, vooral van ons standpunt uit gezien, maar ik geloof dat de verkoop van de cd's goed loopt.
Jammer dat je zo lang moet wachten op die boeken, het is nu alweer elf dagen geleden dat ze uitkwamen en bij Selexyz, mijn vaste boekhandel hadden ze van deel I en deel II stapels liggen.
Wat mij overigens wel opviel is dat steeds meer schrijvers hun eigen werk voorlezen en dat het dan uitgegeven wordt als audiobook.

nadine paduart zei

Dag Hadriana
'Broken english' is een song van Marianne Faithfull. Een hele goeie ook. Grtz - n