woensdag 3 december 2008

Schizofrenie (5)



Op 2 november 2007 heb ik hier een blogpost geplaatst over mijn zoon die schizofrenie heeft. (Ik zal hem hier R noemen om redenen van privacy.)
R is begin 2004 van de straat gehaald (hij was al vier jaar dakloos) en voor diagnose opgenomen in het Centrum voor Intensieve begeleiding in Monster. Dat was omdat niet duidelijk was of het om een borderline stoornis ging of om schizofrenie. Uiteindelijk kwamen ze toch tot de conclusie dat het om schizofrenie ging. Daarna is hij in een psychiatrisch ziekenhuis hier in de buurt opgenomen , hij werd ingesteld op medicatie en daarna ging het al snel beter met hem.
Toen er een plaatsje kwam bij een Beschermd Wonen project in Leidschendam leek het helemaal de goede kant op te gaan.

Op het moment dat ik dat schreef ging het al drie jaar goed met hem. Hij kreeg medicatie toegediend per depot (Risperdal) en hij leek vrij gelukkig met zijn situatie.
Maar aan alles komt een eind: dat dacht waarschijnlijk de psychiater ook toen ze in haar oneindige wijsheid besloot dat het met de medicatie wel wat minder kon. Ze wilde kijken of het dan goed bleef gaan.
Ondanks protesten van zijn case manager en van mij besloot ze haar plan ten uitvoer te brengen.
In het begin leek het inderdaad goed te gaan en langzaam werd de medicatie afgebouwd tot het moment kwam waarop het niet meer per depot toegediend kon worden.
M.a.w. er moesten tabletten geslilkt worden.
'Weet je wat? Het gaat zo goed met hem, ik geef hem die tabletten in eigen beheer,' zo dacht de psychiater.
Voordat ze dit deed werd ik nog uitgenodigd voor een gesprek met haar, de case manager en een persoonlijk begeleider.
Het leek een beetje op een tweekamp, aan de ene kant de case manager en ik, wij waren er vreselijk op tegen en aan de andere de psychiater en de persoonlijk begeleider die vonden dat het best kon. Als het mis zou gaan zou hij immers zo weer opgenomen kunnen worden?
Ondanks mijn protesten en die van de case manager heeft ze de medicijnen in eigen beheer gegeven. Ook ondanks het dikke dossier van R waarin stond wat er in de loop der jaren alzo was voorgevallen.
(En dat was niet weinig)
Het ging vrijwel onmiddellijk mis. Hij slikte waarschijnlijk de medicijnen niet en je kon hem met de dag verder zien afglijden.
Toen ik belde om te melden dat het mis aan het gaan was kreeg ik van de begeleider en van de psychiater te horen dat ze gesprekken met hem hadden gehad en dat ze niet vonden dat hij weer psychotisch aan het worden was. Hij bleek voor alles wat hij deed een plausible verklaring te hebben.
Ik heb toen gebeld met de case manager en die vertelde dat R verbaal zo begaafd was dat bijna iedereen erin tuinde. Ja, daar wist ik alles van, ik ben er zelf ook vaak genoeg in getuind.
Toch heeft de psychiater de medicatie verhoogd met 1 milligram en hij moet dagelijks naar het moederhuis van het Begeleid wonen project om daar de medicatie te slikken.
'Op die manier,' zo zei ze, 'was er in ieder geval zekerheid dat hij die medicijnen ook in zou nemen.'
Ze kent de truc dus niet van het tablet tussen je kiezen en je wang stoppen en zodra je de kans krijgt dat tablet uitspugen.
Maar het verhogen van die medicatie heeft ze niet zomaar gedaan, ik denk dat ze toch twijfelde.
Intussen ben ik ook al opgebeld door vrienden van R die hebben gemerkt dat het niet goed met hem gaat. Of ik dat wel wist?
Ja, natuurlijk weet ik dat, maar degene die het zou moeten weten laat het afweten.
Op 16 december heb ik weer een afspraak met de psychiater.

Ik vraag me af of zij beseft hoe het voelt als je je kind voor je ogen gek ziet worden.

12 opmerkingen:

Masjenka zei

Het moet vreselijk voor je zijn, ik weet niet hoe ik je kan helpen.
Misschien moeten we met z'n allen eens een brief naar die psychiater schrijven? Of helpt het als je er een andere psychiater op afstuurt? Een kennis van me is psychiater in Utrecht, één met gezond verstand.

Hadriana zei

Hoi Masjenka,
Ik praat er normaal niet veel over, maar gisteren kwam er van alles naar boven.
Het is niet de eerste keer dat zoiets is gebeurd maar ik hoopte dat dit de laatste keer zou zijn.
Er is een heel dik dossier van hem waarin ze had kunnen lezen wat er gebeurt als hij geen medicatie gebruikt of te weinig medicatie.
En toch baseert ze haar oordeel op een gesprekje van een uur hoogstens.
Iemand met schizofrenie die slim is weet donders goed zijn psychose binnen te houden bij een shrink.
Als dat gesprek op 16 december weer vastloopt ga ik inderdaad kijken of er nog andere wegen zijn die te bewandelen zijn.
Ik ben er trouwens niet de hele dag mee bezig hoor. Ik heb nog steeds plezier in mijn leven, ik word er alleen af en toe zo moedeloos van.

didiermaurice zei

Dag Hadriana,
Weet dat we meevoelen en de wijze waarop u dit alles ventileert appreciëren. Masjenka weet ook wat ze vertelt in deze, ik zou niet nalaten haar te consulteren hoor... alle goeds ook.

Hadriana zei

@Didier
Dankje wel voor je wat je schreef, dat deed me goed.Ik zal zeker Masjenka's hulp en inzicht waarderen.

Anoniem zei

Sterkte, lieve meis, en probeer goede moed te houden.

Inge zei

Spreek me niet over psychiaters...ze denken de wijsheid in pacht te hebben en het steeds beter te weten dan de dichte familieleden...

Boeken kan ik erover schrijven intussen..het is erg schrijnend, zouden ze überhaupt wel beseffen wat het is om in een psychose te zitten en daar weer uit te komen komen..

Het is vreselijk wat ze R aandoet...en niet in woorden te beschrijven wat voor leed dit meebrengt.

Ik hoop dan ook heel erg dat je volgend gesprek beter zal gaan.

Hadriana zei

@Marjolein, bedankt voor je reactie, ik weet dat je het erg zwaar hebt op het moment want ik volg je web-log wel bijna dagelijks

Hadriana zei

@Inge, jij weet natuurlijk ook alles van de miskleunen van de psychiaters.
Ze hebben gewoon bepaalde meetpunten die ze aflopen en aan het eind daarvan komt dan de diagnose.
Dat er tussen die meetpunten nog een grijs gebied ligt dat alleen de naasten kennen, daar houden ze geen rekening mee.

Inge zei

Het zijn de goede psychiaters die zich proberen te verdiepen in de grijze gebied..helaas zijn die erg dun gezaaid.

Het is erg droef.

Hadriana zei

@Inge
Ik weet ook wel dat er zulke psychiaters zijn maar die zijn te dun gezaaid. In het geval van jouw moeder denk ik dat ze niet precies weten wat er aan de hand is en er maar een etiket op geplakt hebben.
Bij dementie is het vaak het korte termijn geheugen dat het eerst aangetast is. Als jij denkt dat het geen dementie is zou ik toch steeds opnieuw dit aan de orde stellen.
En wat je vader betreft, als hij jouw moeder steeds bij jou brengt als hij weg moet, vind ik dat jij een behoorlijke stem in het kapittel hebt als het op diagnoses en behandeling aankomt.

Anoniem zei

Wat vreselijk.
Ik heb geen wijze raad voor je,weet als moeder alleen dat het vreselijk moet zijn om je kind af te zien glijden.Ik hoop heel erg dat je toch nog iets voor elkaar krijgt.
Veel sterkte.
liefs hendrike

Ibella zei

Ik hou meer van artsen die zeggen ; never change a winning team