donderdag 13 december 2007

Burka's

Ben had een artikel over Salafisme op zijn blog geplaatst en daar was ik het hartgrondig mee eens.
Ik weet niet in hoeverre burka's in Nederland gedragen worden maar van mij mogen ze het verbieden.
In een burka is een vrouw helemaal niemand/niets. Je ziet ook niets, geen ogen, geen lichaamstaal.
In een land waar de sociale en zakelijke contacten buiten de spreektaal om gebaseerd zijn op lichaamstaal en oogcontact past een burka helemaal niet.
Maar het echte probleem los je niet op door die burka uit te doen of het te verbieden.
Die Islamitische mannen hebben macht over vrouwen door ze geweld aan te doen. Niet alleen fysiek geweld maar ook geestelijk geweld. Die macht zullen ze nooit vrijwillig opgeven.
Er is m.i. maar een manier om ze die macht te ontnemen. Die vrouwen zouden het massaal niet meer moeten pikken dat ze als minderwaardige wezens beschouwd worden. Geen besnijdenissen meer, geen burka's ,geen imams die weigeren een vrouw een hand te geven en geen moslima die weigeren een man een hand te geven.
Het is voor een Westeuropese vrouw die onafhankelijk is (en dan spreek ik even namens mezelf) niet te verteren dat dit soort middeleeuwse praktijken nog een issue zijn in dit land.
Maar wat mij nog het meest verwondert is dat veel Moslima het heel gewoon vinden dat ze onderdrukt ,vernederd en lichamelijk verminkt worden. Sterker nog, ze nemen hun dochters mee naar het land van herkomst zodat ze daar besneden kunnen worden. Besneden door een vrouw nb!
Mijn verstand staat er in ieder geval bij stil.

1 opmerking:

Ben Hoogeboom zei

Hartgrondig en helemaal mee eens! Je slaat de spijker op z’n kop.