maandag 12 mei 2008

Pulse Code Modulator

Het zal zo'n 18 jaar geleden zijn dat ik in een HiFi blaadje een PCM module te koop zag staan.
Dat is een apparaat waarme je van een video recorder een digitaal audio apparaat kan maken.
In de winkel waren ze niet te koop en het was echt wel uitzonderlijk dat er een te koop aangeboden stond en dan nog wel in Den Haag.

Ik belde direkt op en ik kreeg een man aan de telefoon die mij vroeg waarom ik belde en niet mijn man.
'Nou meneer, dat zit zo, als mijn man die PCM module zou willen hebben zou hij wel zelf bellen maar ik wil hem graag hebben.' legde ik vriendelijk uit.
'Hebt u dan een HiFi installatie?' vroeg hij weer.
'Ja, anders zou ik geen PCM module willen hebben.' antwoordde ik een beetje kortaf.
Het is dat ik die PCM dolgraag wilde hebben anders had ik hem verteld wat hij met zijn Pulse Code Modulator kon doen en had ik de telefoon neergelegd.
Ik mocht dan wel komen kijken, we maakten een afspraak voor de volgende avond en hij vroeg of ik toch wel mijn man meebracht als ik kwam.
Ik vroeg me af waar de man bang voor was. Dat ik hem zou bespringen misschien?
De volgende avond gingen wij daarnaar toe, het was een adres in Mariahoeve, een wijk die tegen Voorburg aan is gebouwd dus we waren er zo. De deur werd opengedaan door een Surinaamse man van Indiase afkomst.
We gingen zitten op de bank met een kopje thee en hij begon tegen mijn man te praten.
'Nee', zei mijn man, 'je moet tegen haar praten want zij wil dat ding kopen.
Onwillig richtte de man het woord tot mij. Ik had een CD meegenomen, een perfekte live opname en hij nam er een stukje van op. Hij vond het vreemd, dat was duidelijk.
De man had een heel audiowandje met een Betamax en een VHS recorder ertussen.
Hij speelde het terug op VHS en op Betamax. Ik hoorde duidelijk het verschil, de Betamax opname was beduidend beter en ik vertelde hem dat.
Hij was stomverbaasd dat ik dat kon horen want hij hoorde zelf geen verschil.
'Ja', zei mijn man, 'zij heeft een heel goed gehoor.'
De man werd wat toeschietelijker en zei dat hij het vreemd vond dat een vrouw was geinteresseerd in HiFi.
Ik reageerde er maar niet op. Er waren -ook toen- wel meer vrouwen die geinteresseerd waren in HiFi.
Hij vertelde dat hij nog 50 onbespeelde Betamax banden had die ik kon kopen voor 50 gulden.
De koop werd gesloten en we vertrokken met de PCM en de banden.
Toen hij ons uitliet ging een deur open en keek er een oude vrouw om de hoek. 'Weg jij!' sprak de man.
Een vreemde man vond ik hem, achteraf denk ik dat hij moslim was en geen vrouw alleen in zijn huis wilde hebben.
Maar goed, ik had de PCM module en ik heb daar heel veel plezier van gehad. Helaas werden de banden slechter en vertoonden drop-outs.
Later kwamen de Multi Media Computers en sindsdien ligt de PCM ongebruikt op zolder.

Geen opmerkingen: