woensdag 4 juni 2008

Bestraling

Vandaag ben ik voor de tweede keer bestraald. Het gedoe eromheen neemt meer tijd in beslag dan het bestralen zelf.
Het apparaat op de foto heet de Clinax.
Aan de hand van de tekeningen op je huid kunnen de radiologieassistenten precies zien wat het te bestralen gebied is en met behulp van de computer kunnen ze de stand van het apparaat bepalen.
Je wordt op de tafel gelegd, dan ga je omhoog en je wordt tussen de bovenkant en het witte plankier geschoven.
Op de monitoren kun je zien wat er allemaal gebeurt. Linksboven zit een foto van je gezicht en een foto van het te bestralen gebied. De foto van je gezicht is om zeker te zijn dat ze de berekeningn van de juiste persoon hebben.
In mijn geval wordt er niet loodrecht bestraald maar wat zij schampend noemen. Dit is om te voorkomen dat er een stuk long wordt meebestraald en dat is wel zo prettig als je maar weinig longcapaciteit hebt. Er wordt vier keer bestraald, een keer voor de lymfklieren in mijn hals, een keer voor de lymfklieren in mijn zij en het liiteken van de operatie wordt bestraald, een keer in mijn oksel en het litteken op de plaats van mijn borst.

Tot nu toe heb ik er weinig van gemerkt., het litteken trekt een beetje maar het is niet pijnlijk. Wel komt er nog een extra bestraling bij, dat had de radiologe bepaald en ze zou het donderdag met mij bespreken. Die 26e keer kan er dan ook nog wel bij als je dan toch bezig bent.

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Oeps, ik maar denken, dat je al een hele week er op had zitten.
Veel sterkte voor de komende keren he!
Hou goede moed!
Liefs Marjolijn.

Anoniem zei

Ik hoop dat het zo blijft dat je er weinig last van hebt.Wel fijn dat je longen worden ontzien.
Veel sterkte nog.
Groeten Hendrike