vrijdag 19 september 2008

Praten met bomen


Een aantal maanden geleden ben ik op een cursus geweest waar je leert praten met bomen. Het was wel even een flinke financiële aderlating maar daar krijg je ook wat voor terug.
Die cursus was van die mevrouw, kom, hoe heet ze ook alweer? Oh, ja, mevrouw Liesterveld. Zij heeft er ook een boek over geschreven.
Sindsdien is er een wereld voor mij opengegaan. Wat een ervaring! Je omarmt een boom en je voelt als het ware het vuur van de aarde. Kijk, de boom heeft haar wortels diep in de aarde en als je haar (de boom dus) omhelst voel je de energie in je binnenste doordringen. Een diep gevoel van verbondenheid krijg je dan.
Je weet: ik ben niet alleen. Dan ga je zachtjes met de boom praten: je werpt als het ware je last bij de boom en plotseling voel je die machtige oertrilling. Dat is een ervaring om nooit meer te vergeten. Waarlijk, de hemel gaat open
Sommige mensen denken dat ik gek geworden ben, maar niets is minder waar. Ik kan het echt iedereen aanraden.

3 opmerkingen:

Ben Hoogeboom zei

Ik ga, voor die machtige oertrilling, gemiddeld eens per jaar naar een speciaal plekje in de duinen. Daar werp ik me neer op de aarde totdat mijn mond vol zand zit - en daar begint het machtige trillen al! Ik kan het iedereen aanraden, maar doe het wel voorzichtig. Ik knijp in mijn beide vuisten een paar pollen helmgras fijn en begin te praten: ‘Aarde,’ zeg ik, ‘geef me uw geheimen prijs.’
Het is jammer dat de aarde nooit iets terugzegt, maar je hebt een leuke tijd, even.
Zo was ik vorige week bezig met mijn oefening earth-rubbing, maar toen kwam er een bouvier en die piste over mijn hoofd heen.

Masjenka zei

Lieve Hadriana, werkt het ook met Bonsaïs? Voor de rolstoelsgebruikers onder ons. Die zie je nooit in het bos hoor.

Hadriana zei

Lieve Masjenka,

Een reactie geven is je gelukt, zo te zien, leuk!
Ik denk niet dat het met bonsai's werkt, dat zijn eigenlijk meer struiken, maar als je met een rolstoel bent kunt je wel de boom omarmen aan de zijkant, dat geeft dezelfde energie.