zaterdag 8 december 2007

Een kijkje in de boekenkast.




























1 opmerking:

Ben Hoogeboom zei

Goeienavond Hadriana,
Ik heb van Naipaul nog nooit een letter gelezen, ik weet niet waarom dat is. Misschien omdat je over zijn onderwerpen ook documentaire werken kunt lezen.
Van Erica Jong heb ik eens een paar alinea’s gelezen, ik weet niet uit welk boek. Ik wist toen meteen: dit is niet voor mij geschreven, dit is voor vrouwen geschreven.
Dat geldt ook voor Anna Enquists boeken, die ik verder overigens niet ken. Ze is nog psychiater ook, en dat bemoeilijkt het contact. Ik heb wel eens een roman ‘Het geheim’ van haar gekocht, maar die heb ik nog nooit gelezen. In de eerste zin van dat boek staat dat er een vleugelpiano wordt opgehesen, en dat die vleugel als een zwartgeblakerde karbonade afsteekt tegen de besneeuwde bergtoppen. Ik heb met zulke zinnen een grote moeite.
Waarom dat boek van Martin Gardner erbij staat, begrijp ik wel. Ik heb een paar andere boeken van Gardner, die je de Rudy Kousbroek van de Verenigde Staten zou kunnen noemen.
Dat boek van Depestre heb ik gelezen. Prachtig boek.
Dat boek van Garcia Marquez heb ik niet gelezen. Van de Zuidamerikanen ken ik eigenlijk alleen Borges, Dalton Trevisan en João Ubaldo Ribeiro.
Als ik zes boeken uit mijn bibliotheek zou moeten noemen, zouden dat bijvoorbeeld zijn:
- een boek van Karel van het Reve;
- een boek van Vladimir Nabokov;
- een boek van T.C. Boyle;
- een boek van Georges Perec;
- een boek van John le Carré;
- ‘Ulysses’ van James Joyce.