donderdag 11 oktober 2007

Schizofrenie(2)

Hallo Ben,

In dit land gaan we zo om met mensen met schizofrenie. Het zijn zieke mensen en zij kunnen niets aan hun ziekte doen.Iedereen die iets weet van schizofrenie weet dat het ongeneeslijk is maar toch worden de mensen met schizofrenie zomaar weer weggestuurd uit psychiatische ziekenhuizen. Er wordt woonruimte voor ze geregeld, ze krijgen medicijnen mee en dan komt alles vanzelf weer goed,

Iedereen die in de zorg werkt weet dat het zo niet werkt maar toch gebeurt het. Iedere keer opnieuw.
De medicijnen hebben vervelende bijwerkingen, ze gebruiken ze niet meer, een nieuwe psychose begint en ze worden uit hun flat geschopt door de woningbouw vereniging.Ze staan opnieuw op straat en worden zwervers.

Ik moet je eerlijk zeggen dat ik ook de oplossing niet heb maar zoals we er in dit land mee omgaan, wel, daar heb ik vreselijke moeite mee

2 opmerkingen:

Ben Hoogeboom zei

Hallo Hadriana,
Ik heb er een kort stukje over geschreven op mijn blog (en ook al eerder, in mei geloof ik, toen ik schreef over die zelfmoordcabines. Een vreselijk stukje, vind ik, achteraf).
Het is, gezien de aantallen getroffenen, een enorm probleem. Het moet ontstaan zijn aan het begin van de jaren tachtig, toen de psychiatrische ziekenhuizen 'dicht' gingen.
Een paar kilometer hier vandaan is in Heiloo de Willibrordus Stichting, waar vroeger alle psychoten en schizofrenen zaten. Dat was in de jaren zeventig. Waar zijn ze nu? Zoals je zegt: in hun eigen flatje, met medicatie.
Maar geleuf gij dat? Inderdaad, door de woningbouwvereniging zijn ze allang hun flatje uit gedonderd.
En niemand die er wat aan doet, dat is het erge.

Ben Hoogeboom zei

Hallo weer, Hadriana,
Nog iets. Per jaar zijn er 1700 doden door zelfmoord. Nog een betrekkelijk laag aantal, kan ik je vertellen. In dit getal zijn niet vervat de mislukte zelfmoordpogingen met blijvend ernstig letsel.
Maar het zijn er twee keer zoveel als de doden in het verkeer.
Je zou dus bijna willen pleiten voor een Ministerie tegen de Zelfmoord, met een minister die er ook iets aan gaat dóen.