woensdag 28 november 2007

Buren en andere onverlaten

Bij mij in de straat woont een ontzettende klootzak. Nou weet ik wel dat er in elke straat klootzakken wonen maar deze man heeft het klootzak zijn uitgevonden. De opperklootzak, zeg maar.
Hij is zeer christelijk en loopt door de straat te inspecteren of mensen hun tuintjes e.d. allemaal wel netjes houden. Hij ziet eruit alsof hij elke ochtend een glas azijn drinkt voordat hij op inspectie gaat. Hij heeft zo'n McGregor pet op en sloft met een chagrijnig gezicht door de straat.
Als hij iets heeft gevonden wat hem niet aanstaat en dat kan een uitgebloeide geranium zijn of een deur die een verfje nodig heeft zegt hij wat hij ervan denkt maar net niet hard genoeg dat je hoort wat hij precies zegt.
Op een keer was ik in de voortuin bezig en toen kwam hij ook langs, hij had mij niet gezien ,ik hoorde hem wat zeggen en ik stoof verontwaardigd de tuin uit.
'Bent u gek geworden', vroeg ik hem.
'Hoezo?' vroeg hij.
'Om commentaar te geven in het voorbij gaan op een manier dat je net niet kon horen wat hij precies zei', vertelde ik hem
Toen kwam het hoge woord eruit, hij vond de voortuin niet netjes genoeg en tot overmaat van ramp had die drugsverslaafde zoon van mij 'houd je bek ouwe lul' tegen hem gezegd.
Ik vond eigenlijk dat hij maar beter gewoon voor zich uit kon kijken, dat was ook veiliger en dan kon hij ook geen aanstoot nemen aan de tuinen van de omwonenden.
En mijn zoon zou zoiets echt niet zeggen als iemand niet eerst iets tegen hem zei.
'Dat is moeilijk, om niet in de tuinen te kijken', vertelde hij. En aan de overkant van de straat gaan lopen vond hij ook geen goed idee.
'U past niet in deze straat', vond hij.
Toen waren bij mij de rapen gaar en ik heb een lange tirade afgestoken over christenen die voorin in de kerk zaten en zich zeer onchristelijk gedroegen zodra ze de kerk hadden verlaten.
Hij heeft wat citaten uit de bijbel om zijn oren gehad en het laatste wat ik zei was; 'mijn zoon is ziek, hij heeft schizofrenie, zoekt u het maar eens op in het woordenboek. Het komt in de beste families voor.
Ik heb nooit meer last van de man gehad.

1 opmerking:

Ben Hoogeboom zei

Het is natuurlijk goed om op te komen voor eigen huis en tuin, en voor je eigen kinderschaar. Maar je zou ook kunnen kijken naar de psychologie van die klootzak.
Waarom dóet ie dat, dat afzeiken van zijn buren? Want dat komt heus niet alleen voort uit pure slechtheid. Is hij getrouwd, vraag ik me af. Heeft hij kinderen. Hoe ziet zijn éigen tuin er uit? Die zal wel pietjeprecies zijn, en dat doet hij allemaal zélf. Maar dan heeft hij daar dus reuze veel tijd voor. Dus hij is bijvoorbeeld ontslagen op zijn werk.
Of hij is al 65+ en ziet zichzelf als een onderdeel van de werkende massa die Nederland op de been geholpen heeft na de oorlog.
Schrijf daar eens wat meer over, Hadriana.