maandag 19 november 2007

Luidsprekers



Jaren geleden, na allerlei beurzen bezocht te hebben besloot ik dat ik nieuwe luidsprekers wilde hebben. We hadden hier in Voorburg toen nog een echte HiFi winkel.
Ik had een budget van 2000 gulden , echt bij elkaar gespaard door af te zien van bijna alles.
Ze lieten me daar de Elipsons 1303 horen met een akoustische opname van Jennifer Warnes die 'Famous Blue Raincoat' zong van Leonard Cohen. Ik had nog nooit zoiets moois gehoord. Het was net alsof je er naast stond. De Elipsons zijn vooral erg mooi in het middengebied, een beetje 'mellow'. Maar de klank was zo mooi dat mijn keus was gevallen. Er was maar 1 probleem, de luisprekers kostten 1750,-- gulden per stuk.
Toen ik vertelde dat dat ver boven mijn budget was wist de man een oplossing.
Hij had ergens nog een inruilpaar staan waar het doek van kapot was, hij stelde voor om ze op te knappen en ze bij mij thuis te demonstreren.
Na een week kwam hij langs met de twee luidsprekers, opnieuw gelakt en voorzien van nieuw luidsprekerdoek. Uren is hij gebleven, hij had natuurlijk 'Famous Blue Raincoat' meegenomen en daarna hebben we wat klassiek werk gespeeld.
Ze mochten blijven, ik heb de man zijn 2000 gulden overhandigd en ik heb er nooit spijt van gehad. Later heb ik nog wel nieuwe versterkers gekocht.
De luidsprekers heb ik op spikes gezet en ik denk dat ik nog eens probeer om ze op stoeptegels te zetten.
Een aanrader trouwens, die CD van Jennifer Warnes.

Geen opmerkingen: