vrijdag 18 juli 2008

Computers

Mijn eerste computer kocht ik in 1983. Er waren toen 3 merken verkrijgbaar, de Commodore 64K, de Sinclair (was dat die met die rubber toetsjes?) en de BBC 32K.
Ik wilde een BBC. dus tijdens de HCC dagen húp naar Utrecht met een collega en daar stond een stand waar ze hem verkochten tegen de gelegenheidsprijs van 2100 gulden. Monitor erbij van 300 gulden. Een los toetsenbord was niet nodig, want alles was ingebouwd op de machine. Van een muis had toen nog niemand gehoord.
Waarom ik die machine wilde hebben?
Het had een ingebouwde BBC Basic interpretor en BBC basic was bijzonder omdat je tussendoor stukjes Assembler kon programmeren.
De monitor was monochroom maar wel met amberkleurige letters.
Dit was het startsein voor een al 25-jaar oude computerverslaving.
Nadat ik een tijdje Basic programma's had zitten schrijven wilde ik overgaan op Cobol.
Er moesten toen twee diskdrives komen. Je had toen nog van die 5 1/2 inch floppies die in het Vlaams flodderschijf werden genoemd. Dat was een juiste benaming want het waren flodderige dingen.Op zo'n schijf kon je 360 Kb opslaan, een lachertje als je bedenkt dat we nu in honderden Gigabytes denken.
Enfin in de éne diskdrive zat de Cobol compiler en de andere werd gebruikt om gegevens op te slaan.
Wat ik ook erg leuk vond was om programmalistings in te tikken voor spelletjes en dan kijken of je die werkend kon krijgen.
De volgende computer was al een PC, het was een Wang die je kon kopen via een PC-privé project.
Ze hadden dat mooi geregeld, je moest met een man/vrouw of 100 tegelijk naar de RAI en daar moest je zelf je computer bedrijfsklaar maken. Dat duurde de hele dag want de harde schijf moest eerst nog low level geformatteerd worden. Daarna volgde nog een formattering en toen kregen we de software die erop gezet moest worden.
Deze computer werd gevolgd door een 8086, een 286, een 386, een 486 en toen kwam de pentium, daar draaide Windows 3.11 op.
Daarna heb ik nog een PC gehad waar Winows NT4 server op draaide, nog een met Windows 98 en nog een beest van een computer waar Windows 2000 server op draaide.
Mijn zoon heeft die PC nu en ik heb er nu nog twee hier staan.
Maar de leukste herinneringen heb ik nog steeds aan die BBC

Geen opmerkingen: